Hoe maak ik een hexagonquilt?

Het hexagonsjabloon om de stof uit te snijden

Zoals je al wel hebt gezien, hebben we hier geen mooie rechte hoeken en toch passen de stukken perfect in elkaar!!  Het is dan ook een uitgelezen handwerkquilt en hoewel er verschillende pogingen (lees boeken) werden ondernomen om dit met de machine even mooi te maken, zou ik het toch niet aanraden dit met de machine te maken, tenzij je met grotere hexagons werkt.  Dit is echt een zetelwerk.

Laten we eerst even de techniek bekijken.

We hebben twee papieren of kartonnen zeshoeken nodig.

Een van de grootte die we willen bereiken, en één die overal een dikke halve centimeter groter is.  Deze laatste dient als sjabloon om de stof te snijden.  In het midden van het grote sjabloon snij je de hexagon van de beoogde grootte uit, en zo zie je, als je het sjabloon op je stof legt, hoe je tekening uitkomt.

Je kan de linkersjabloon dus op de stof leggen, errond tekenen en daarna de zeshoek uitknippen, of je kan hem onmiddellijk uitsnijden met je rolmes.

Heb je haast en wil je er veel van dezelfde stof snijden, b.v. als achtergrond zeshoekjes, dan kan je beter repen snijden die even breed zijn als hier de hoogte van het sjabloon, snij vervolgens de repen vertikaal door op de breedte van het sjabloon, leg de rechthoeken op elkaar en snij daarna de "randen" van de schuine zijden af.

Als we onze stoffen hebben uitgeknipt of gesneden, dan bevestigen we nu de papieren/kartonnen zeshoek aan de achterkant ervan.  Eén steek per zijde is voldoende.  Wil je je leven achteraf makkelijker maken, begin dan met het knoopje van je draad aan de goede kant te leggen.  Dat werkt makkelijker om later de rijgdraad te verwijderen.

Als we b.v. een traditionele bloem maken, hebben we zeven zeshoeken nodig, ééntje in het midden en zes errond.

In het voorbeeld zie je, hoe ik van de mal heb gebruik gemaakt om de bloemen netjes in het midden van de zeshoek te leggen.  Dat hoeft niet, maar mag wel als het uitkomt.

Om de zeshoeken aan elkaar te zetten beginnen we in het midden.  We nemen de rode zeshoek en zetten daar met een kleine onzichtbare steek een eerste "blaadje" aan vast.  Bij gewoon patchen gebruiken we meestal een grijsbruine draad die overal bij gaat, hier hebben we echter de kleur van de donkerste zeshoek nodig, in dit geval dus rood.  Waarom?  Omdat je steekjes, hoe fijn je ook werkt, toch een beetje zichtbaar zullen zijn. 

Tip : Als je met je naald van de ene naar de andere kant steekt, doe je dat loodrecht op de naadlijn.  Geef als je je draad aantrekt, een kleine ruk, dan zit de steek mooi vast en is hij veel minder zichtbaar.

Breek je draad niet af na de eerste naad, maar zet er onmiddellijk het volgende blaadje mee aan.  Ga rond tot je alle "blaadjes" hebt aangenaaid.

Als je alle "blaadjes" rond het hartje hebt genaaid, kan je het papier/karton van het hartje verwijderen.  Dat naait makkelijker in de volgende stap.

Je moet nu nog de "blaadjes" aan elkaar naaien.  Neem weer een garen dat het dichtste bij de kleur van de stoffen komt.  Begin met naaien aan de buitenkant en naai naar het midden toe.

Nu moet je wel iedere keer je draad instoppen en afknippen.

Voilà, je eerste bloem is klaar.  En wie weet, zullen er nog héél veel volgen.

Nog een praktisch tip : er zijn verschillende manieren om de zeshoeken te maken :

Het makkelijkste is een zakje kant-en-klare kartonnen zeshoeken kopen.  Ze zijn machinaal uitgesneden en zijn dus perfect van vorm.  Deze kan je b.v. bij Calico House kopen in verschillende maten. 
Je kan met je computer zeshoeken tekenen en die dan afdrukken op papier of karton en dan nauwkeurig uitsnijden.  Denk eraan, dat je best grijze en geen zwarte lijnen tekent als je met lichte stoffen wil werken.
De kartonnetjes gaan een tijdje mee, je kan ze meer dan één keer gebruiken.
Ik maak mijn zeshoeken zelf, en naargelang hun grootte druk ik ze af op karton of op een dik papier dat voorzien is van een heel fijn laagje gom, die je vervolgens op de stof kan strijken en er weer heel makkelijk kan afhalen.  Voordeel is dat ze dan blijven zitten als je de stof omnaait.